“CO2 neutraal in 2035, we zijn er van overtuigd dat het kan”
"Omexom wil in 2030 circulair zijn en CO2 neutraal in 2035." Het is een ambitieuze uitspraak van Joop Wervers, directeur van Omexom in Nederland. Deze uitspraak doet hij vanuit de volle overtuiging dat duurzaam ondernemen allang geen ‘nice-to-have’ meer is. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het verduurzamen van de processen in eigen huis. Dit jaar kijken we verder. “Juist in de ketensamenwerking kunnen we het verschil maken.” Hoe en waarom we dat doen, vertelt Joop Wervers met passie.
De planeet bewaren
Wij hebben de overtuiging dat we de planeet moeten bewaren voor ons nageslacht. Daarom vinden we het een sociale verplichting – naar onze medewerkers en de maatschappij – om onze CO2 uitstoot te verminderen. Dat is dé drijfveer om alle aspecten van onze bedrijfsvoering te verduurzamen. Er is ook een andere kant en die is heel simpel: willen we voortbestaan dan kan dat alleen door duurzaam te zijn. Dat duurzaamheid een belangrijk topic is, merken we bijvoorbeeld aan jonge sollicitanten. Zij willen weten hoe duurzaam je onderneemt. Je kunt dan wel zeggen ‘we zijn groen’, als dat niet werkelijk zo is, val je door de mand. Practice what you preach. En ja, dat heeft consequenties. Dan ga je bijvoorbeeld voor een elektrisch wagenpark, en niet bij wijze van uitzondering voor hybride.
CO2 neutraal in 2035
Wij denken als MT van Omexom, hét merk van VINCI Energies voor de energietransitie, dat die ambitie scherp moet zijn. Gezien de markt waarin we opereren, willen wij in 2030 circulair zijn en in 2035 CO2 neutraal. Dat is haalbaar als we dat echt willen. Om dat te bereiken, moet duurzaamheid onderdeel worden van ons denken en doen. Net zoals dat met veiligheid het geval is. Ik hoef niemand meer uit te leggen wat veiligheid inhoudt. Als het gaat om duurzaamheid is daar nog veel aandacht voor nodig. Uiteindelijk zou dat automatisch moeten gaan. Dat bewustzijn helpt enorm bij het zien van mogelijkheden tot verandering en de bereidheid om daar in mee te gaan. Zowel als het gaat om kleine dingen als om het veranderen van ingrijpende bedrijfsprocessen.
De planeet bewaren voor het nageslacht, dat is dé drijfveer om alle aspecten van onze bedrijfsvoering te verduurzamen.
Impact maken
We begonnen met het ‘laaghangend fruit’, zoals het elektrificeren van het wagenpark, ons interne inkoopbeleid, de inrichting van onze panden en de omgeving. Vervolgens maakten we projectlocaties op verschillende manieren duurzamer. Bijvoorbeeld door bouwketen uit te rusten met zonnepanelen en een aggregaat op mierenzuur te laten lopen. Dat soort dingen maakt een groot verschil. Is het niet in de werkelijke impact, dan wel in mindset. Daarnaast proberen we impact te maken door te focussen op de groene waterstofmarkt en steeds meer duurzame projecten te winnen. Het E-boiler project van Vattenfall is hier een mooi voorbeeld van.
Veel mogelijkheden in de ketensamenwerking
Het zijn vooral technische ontwikkelingen die grote besparingen op CO2 uitstoot leveren. We gebruiken bijvoorbeeld veel kabels en staal. Er zijn inmiddels leveranciers die dit soort materialen groen produceren of recyclen. Door veel meer van zulke duurzame materialen te gebruiken, besparen we fors. Zo zijn er in de ketensamenwerking nog veel meer mogelijkheden. Wij denken soms dat we ver zijn, maar soms zijn onze leveranciers al veel verder. Daar kunnen we van leren. Om die kansen te zien en te benutten, is bewustwording nodig. Binnen de organisatie bij Omexom medewerkers en in de keten; dus bij leveranciers en opdrachtgevers. Om verdere invulling te geven aan duurzamer werken, juist in de keten samenwerking, schakelden we een extern adviesbureau in: 2BHonest. Zij ondersteunen bedrijven en organisaties met het waarmaken van hun groene ambities.
Nieuwsgierig naar de vervolgstappen die we samen met 2BHonest gaan nemen? Volgende maand praten Joop Wervers en Sivan van Leerzem, adviseur van 2BHonest, je bij over de aanpak van het duurzaamheidstraject van Omexom.
PLATINUM ECOVADIS SCORE VOOR VINCI ENERGIES
Ecovadis beloonde VINCI Energies Nederland, met al haar merken en business units, met Platinum rating voor ons MVO-beleid op het gebied van milieu, social, ethics en duurzaam inkopen. Hiermee behoren we tot de top 1% van onze sector. En Omexom dus ook.